Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het eerste kwartaal zien dalen tot 438 miljoen euro, vergeleken met 470 miljoen in de eerste drie maanden van 2013.

Dat maakte het bedrijf, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, woensdag bekend (pdf).

Tegenover de omzetdaling van 6,3 procent stond een positief bedrijfsresultaat van 166 miljoen euro. Maar dit was voornamelijk toe te schrijven aan de verkoop van activiteiten en herstructurering van het concern. In 2013 stond er nog een negatief bedrijfsresultaat van 37 miljoen in de boeken.

“Tijdens het eerste kwartaal waren we in staat de omzetdaling te compenseren met kostenbesparingen”, zei topman Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting. Daarbij steeg de omzet uit nieuwe media-activiteiten met bijna 9 procent in de eerste drie maanden.

Reclamemarkt trekt aan

De Nederlandse tak van Sanoma had een goed kwartaal door kostenbeheersing en lagere uitgaven aan tv-programma’s. “Het consumentenvertrouwen in Nederland zit in de lift en dat is zichtbaar in reclamemarkt. Aan de andere kant hebben de Finse media-activiteiten te maken met een dalende advertentiemarkt en voorzichtige consumentenbestedingen, zonder dat er op korte termijn verbetering in zicht is”, aldus Kaukonen.

Door de sterke groei in online en mobiele verkopen en kostenbesparingen was het bedrijf desondanks in staat de moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden. De winstgevendheid daalde als gevolg van investeringen in pay-tv.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl